Hoppa till innehåll

Fördjupning Pojkvännen

Detta material kan ni använda som stöd för samtal efter att ni sett föreställningen

Efterarbete

Vid samtal om föreställningen kan det hjälpa att ställa frågor som uppmuntrar eleverna att beskriva och får svara med egna ord. Använd gärna öppna frågor som inte har givna svarsalternativ, till exempel ”hur mår du?” istället för ”mår du bra?”.  

Det finns inga fel svar, utan det viktigaste är att eleverna får chansen att dela med sig om vad de själva upplevde.  

Här nedan finns olika övningar som berör temat i Pojkvännen som du kan göra med din klass. Du bestämmer om ni gör alla, några eller bara en.

Diskussionsfrågor

  • Vad handlade pjäsen om? Vad kommer ni ihåg?
  • Vad har ni för tankar om karaktärerna Bibi, Myrna, Kira och Pepe?
  • Varför tror ni att Bibi var utanför i klassen?
  • Varför tror ni att Myrna och Kira sa till Bibi att hon hade fettigt hår?
  • Hur tror ni Bibi kände när de andra sa så om hennes hår?
  • Varför tror ni att Bibi blev populär när hon berättade om sin pojkvän?
  • Varför tror ni att Kira var så skeptisk mot Bibi?
  • Hur tror ni att det blev för Bibi när lögnen avslöjades?
  • Vad har ni för tankar om Bibis vänskap med Myrna och Kira?
  • Vad tänker ni om Bibis vänskap med Pepe?
  • Varför tror du man ljuger?
  • Finns det saker man får eller inte får ljuga om?
  • Tycker du att det finns vissa personer som får ljuga?

Linjen

Gör en linje på golvet med snöre, tejp eller liknande. Ena sidan är ”ja” och den andra sidan ”nej”. Du som lärare säger påståenden och eleverna får ta ställning till påståendet genom att ställa sig på linjen. Håller de med om något helt kan de stå på ”ja”-sidan, men är de lite osäkra eller tycker lite både och kan de ställa sig i mitten. 

Du som lärare kan fråga eleverna om deras val, men det finns inget krav att svara. Elever får ändra sig och byta plats. Det finns inga fel svar.

  • Det är alltid fel att ljuga.
  • En vit lögn är ibland okej.
  • Man får skriva vad man vill på nätet.
  • Det är lätt att säga ifrån om det är ens vän som ljuger.
  • Jag undviker alltid konflikter om jag kan.
  • Det är alltid lätt att berätta om jobbiga saker för vuxna.
  • Det är bra med åldersgränser för att få använda sociala medier.
  • Det är värre att säga elaka saker till någon i verkligheten jämfört med att göra det på internet.
  • Det är lätt att falla för grupptryck.
  • Det är bättre att låtsas som ingenting när man har gjort något fel än att säga förlåt.
  • Det är viktigt för mig vad andra tycker och tänker om mig.

Insändaren

Dela in klassen i 4 grupper. Varje grupp får en fråga från en påhittad insändare där någon ber om råd. Grupperna får läsa sitt case, diskutera med varandra och sedan berätta för resten av klassen vad de hade för fråga och vad de svarar. Om alla i gruppen inte är överens kan man ge olika exempel på lösningar av insändarens problem.  

Insändare 1

Jag har en bästa vän i klassen och vi hänger nästan varje dag efter skolan, men jag har märkt i flera månader nu att han ljuger om saker. Inte som pranks utan stora lögner. 

Han kom in till skolan en dag och sa att han hade hittat en huggorm och tagit hem den i en bur. Han visade ett ormbett på sin arm men några klasskompisar sa att det såg ut som att han hade ritat det själv. 

Jag sa ingenting men det såg fake ut. Samma dag följde jag med min kompis hem och jag frågade om jag fick se ormen men då svarade min kompis att han hade släppt ut den i skogen. Jag frågade hans mamma om huggormen och hon hade ingen aning vad jag pratade om. 

Det här är inte det enda min kompis har ljugit om. Jag vet inte vad jag ska göra. Han verkar inte förstå att de andra i klassen fattar att han ljuger och skämtar om honom. Vad ska jag göra?

Insändare 2

Jag går i femman i en ganska liten skola och har känt mina klasskompisar hela livet. Mina två närmaste kompisar har pojkvänner som går i vår klass och som de pratar om hela tiden. När de inte pratar om sina pojkvänner så vill de prata om alla andra i klassen och vilka som är ihop eller inte. Jag sitter mest tyst för jag har ingen pojkvän och jag är inte kär i någon heller. Mina kompisar tycker att det är konstigt att jag inte är i en relation. De har nu planerat att gå på dubbeldejt med sina pojkvänner. De ska bowla och sen äta. Mina kompisar sa att de ville att jag skulle följa med, men att det inte går för att jag inte har en partner. Det skulle bli stelt, tyckte de. Vad ska jag göra?

Insändare 3

I min klass har vi en grupp som bestämmer rätt mycket. Om de tycker att något är töntigt eller tråkigt är det ingen som säger emot dem. Alla i klassen spelar fotboll eller basket på rasterna, förutom en tjej. Hon gör sin egen grej. Hon verkar inte bry sig om att vi andra sportar och att hon sitter själv. Jag frågade henne en gång varför hon inte vill vara med oss andra. Hon ryckte på axlarna och sa att hon tyckte att sport var tråkigt. Jag tycker egentligen inte heller om att spela fotboll eller basket, men jag är rädd för att vara utanför och att de populära i klassen ska tycka att jag är töntig. Jag önskar att jag var som tjejen i min klass som inte bryr sig om att vara populär. Vad ska jag göra?

Insändare 4

Jag har ljugit om en grej. En dag när jag var på väg till skolan ramlade jag av min skateboard och fick hål på mina byxor. Det blödde på mitt knä och jag grät för att det gjorde så ont. När jag kom fram till skolan frågade min lärare vad som hade hänt. Jag skämdes för att jag hade ramlat och börjat gråta, så jag sa att jag hade blivit rånad. Alla i klassen tröstade mig och det kändes så bra att vara i centrum. 

Min lärare ringde mina föräldrar och berättade vad som hade hänt. Mina föräldrar kom till skolan och sen kom polisen. Vi fick sätta oss i ett grupprum för att jag skulle berätta vad som hade hänt. Jag började må dåligt för att jag hade ljugit. När polisen frågade vad rånaren hade tagit sa jag inget. Min mamma frågade vad som hade hänt och jag berättade sanningen. Polisen gick och mina föräldrar sa att det var fel av mig att ljuga och att jag behövde säga sanningen till min klass, men jag gjorde inte det. Mina klasskompisar tror fortfarande att jag har blivit rånad och jag är rädd att sanningen ska komma fram. Vad ska jag göra?

Gör en egen affisch

Ung Scen Öst har en affisch till föreställningen Pojkvännen för att väcka intresse hos människor att komma och se på föreställningen. 

Du ser affischen här intill. Bilden är beskuren, men ni kommer att få en egen affisch att hänga upp i ert klassrum, så att du kan se hela bilden i verkligheten.

Illustratören som skapat Ung Scen Östs affisch heter Tzenko Stoyanov.

Om du skulle göra en egen affisch för Pojkvännen, nu när du har sett föreställningen; hur hade den sett ut?

Till dig som lärare

Mejla gärna bilder på elevernas affischer till oss på ungscen@ostgotateatern.se