Hoppa till innehåll

Fördjupning Hjälp, dom kommer!

Detta material kan ni använda som stöd för samtal efter att ni sett föreställningen

Efterarbete

Vid samtal om föreställningen kan det hjälpa att ställa frågor som uppmuntrar eleverna att beskriva och svara med egna ord. Använd gärna öppna frågor som inte har givna svarsalternativ, till exempel ”hur mår du?” istället för ”mår du bra?”.  

Det finns inga fel svar, det viktigaste är att eleverna får chansen att dela med sig om vad de själva upplevde.  

Här nedan finns olika övningar som berör teman i Hjälp, dom kommer! och som du kan göra med din klass. Du bestämmer om ni gör alla, bara några eller en!

Diskussionsfrågor 
  • Vad var ditt första intryck av föreställningen?
  • Hur kändes det att vara en del av föreställningen och gå runt bland skådespelarna?
  • Vad var föreställningens handling?
  • Hur hade du beskrivit gruppen som bodde där?
  • Hur utvecklades karaktärerna?
  • Vem eller vilka hade mest makt i huset?
  • Varför tror du att de såg ut som de gjorde? (Kläder, hår, smink m.m..)
  • Vad hade karaktärerna för relationer till varandra?
  • Vad fanns det för olika rum i föreställningen? Vad tänkte du om dem?
  • Hur kändes det att bli uppdelade i grupper?
  • Påverkades du av rädslan som spreds bland karaktärerna?
Diskussionsövning: ”Kritiklådan"

I början av föreställning sitter gruppen i ett möte. Så fort någon börjar uttrycka sig negativt påminner Britt om kritiklådan. Medlemmarna får skriva ner sin kritik, stoppa den i lådan och sedan bränns lapparna upp i slutet av varje månad. 

  • Vad är kritik?
  • Varför fanns kritiklådan hos gruppen i föreställningen? Fanns det flera anledningar?
  • Vilka fördelar kan det finnas med att ha en kritiklåda? Vilka är nackdelarna?
  • Vad händer med makten i huset när de har en kritiklåda?
  • Kan kritik vara bra?
  • Vad är det för skillnad på kritik och klagomål?
Recension

En recension består av personliga reflektioner och åsikter om det du har upplevt. Trots att alla inte tycker lika kan en recensent ha mycket makt. En positiv recension kan innebära många teaterbesökare, medan en negativ recension kan innebära att färre personer är lockade att komma till teatern för att se föreställningen.

Skriv en egen recension om Hjälp dom kommer!. Det viktigaste att ha med är detta:

  • Pjäsens titel.
  • Dramatikern (författaren).
  • Något kort om handlingen.
  • Namn på skådespelare och regissör.
  • Tänk på att formulera dig så att någon som inte har sett föreställningen kan förstå det du berättar om och att det är upp till dig att motivera varför du tycker att de ska se den eller inte.

Fler tips om vad du kan ha med i din recension:

  • Handlingen; är det en tydlig handling som är lätt att följa med i eller är det en berättelse som är mer komplicerad? Berätta om dina egna intryck.
  • Rollerna; fastnade du mer för någon karaktär? I så fall vem och varför?
  • Mask och kostym; på vilket sätt förstärks pjäsen av smink och kläder som skådespelarna använder?
  • Scenografi; hur ser det som finns på scenen ut? Är det färgglatt eller designat utifrån något visst tema? Var det någon specifik del i scenografin som du tyckte om?
  • Rekvisita; vad uppmärksammade du särskilt av de mindre föremål som skådespelarna använde på scenen?
  • Skådespelarna; är det någon av skådespelarnas insatser som du upplevde särskilt stark?
  • Kom ihåg att utveckla dina åsikter. Om du t.ex. tyckte att föreställningen var spännande eller tråkig; beskriv varför. Varför tyckte du att föreställningen var spännande? Varför tyckte du att den var tråkig?

Läs på denna sida för att hitta information om pjäsen. 

Skicka din recension till oss
Vi tar gärna emot din recension. Du kan mejla den till oss på: ungscen@ostgotateatern.se 

Ange ”Recension Hjälp, dom kommer!" som ämne och skriv till oss ifall vi får citera recensionen på vår hemsida. Du kan vara anonym och vi skriver att citatet kommer från en elev som sett föreställningen.